יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

פעילות כת הסיינטולוגיה בישראל ובעולם

"אפשר לשלול ממנו [מכל מי שמתנגד לכת הסיינטולוגיה] רכוש, לפגוע בו בכל אמצעי, מותר לעבוד עליו, לתבוע אותו, לשקר לו או להרוס אותו" - רון האברד, מייסד דת הסיינטולוגיה.
כת "הסיינטולוגיה", שלפי מאמיניה מכונה "דת", שולחת זרועות הרסניות בישראל. 

בכל העולם המערבי נלחמים בכת הזאת, המגדירה עצמה "דת", בכל דרך אפשרית, חוקית וציבורית. רק בישראל, למרות העדויות הרבות על הרס משפחות כלכלית ונפשית, עדיין מדינת ישראל לא התייצבה לצד נפגעי כת הסיינטולוגיה ולא פועלת למיגור התופעה של הכת ההרסנית מרחבי המדינה במטרה להפסיק את נזקיה ולמנוע את נפגעיה.

ראשי הכת בישראל, רכשו את מבנה אלהמברה ההיסטורי בתל אביב וביקשו לשנות את ייעוד המבנה מ'תאטרון' ל'מכללה' ובכך להפוך את המקום למרכז של הכת בישראל.             

מרכזים כאלה מוגדרים ע"י הסיינטולוגיה בכל העולם כ"כנסיות", אבל בישראל בחרו אנשי הסיינטולוגיה להציג מצג שווא לחברי מועצת עיריית תל-אביב-יפו, ולטעון כי המקום יהיה "מכללה".        
מצגות-שווא מסוג זה נפוצות גם בעולם (ראו "יוון" בהמשך).
יפו ודרום-תל-אביב הם אזורים, הנמצאים בתנופת פיתוח. בניין אלהמברה נמצא בסמוך למתחם התרבות "נוגה", שבשדרות ירושלים, ולשכונות פלורנטין ונווה-צדק. באזורים אלה מתגוררים ומבלים  צעירות וצעירים רבים, שעלולים ליפול מבלי דעת ומבלי משים להצטרף לכת הסיינטולוגיה.
בסקירה מדגמית וקצרה זו, בחרנו להביא לכם כמה דוגמאות להתנהלות "הסיינטולוגיה" ברחבי העולם ובישראל, בהיבטים בהם היו השלטונות וזרועות החוק מעורבים.
מדינת ישראל
"לא רק שאין המצטרף [לכת הסיינטולוגיה] פותר את בעיותיו, אלא שהוא מוצא את עצמו במצב בו הוא שבוי-מרצון בידי הכת, פועל כאוטומט וללא כל חוש ביקורת (ZOMBIE) וניזוק בנפשו באופן קשה ביותר. הנזקים הגדולים והממושכים ביותר נגרמו בידי הסיינטולוגיה" -    כך קבעה משטרת ישראל, בדו"ח שהוציאה כבר בשנת 1982 בנושא כתות בישראל.

1. דו"ח של ועדה, שמינתה הכנסת בנושא כתות, שבראשו עמדה הח"כ גלזר-תעסה, קבע כבר בשנת 1987 כי כת הסיינטולוגיה היא מסוכנת ביותר, והקדיש לה בדו"ח דפים רבים.
2. המלצות ועדת תעסה-גלזר אושרו בממשלה שוב בשנת 1995.
3. בשנת 2011 שר הרווחה, ח"כ יצחק הרצוג, הקים צוות שמטרתו לגבש קריטריונים לבחינת תופעת הכתות בישראל, אשר לפעילותן סממנים והשפעות שליליים. כך נבחן שוב נושא הכתות בישראל בידי הצוות, אשר בראשו עמד נחום איצקוביץ', מנכ"ל המשרד. גם הצוות הזה אישר את הרלוונטיות המוחלטת של דו"ח תעסה-גלזר, תוך שהוסיף כי התופעה מתרחבת ומתפשטת בישראל. 

4. 'המרכז הישראלי לנפגעי כתות' (מלכ"ר) מול כת הסיינטולוגיה: המרכז מתמודד בשש השנים האחרונות באינטנסיביות בתופעת הכתות המסוכנות בישראל, תופעה ההולכת ומחריפה. העמותה משתפת פעולה ביומיום עם ארגונים דומים בעולם, אשר רואים בסיינטולוגיה את אחת הכתות המסוכנות ביותר הפועלות כיום ברחבי העולם. המרכז פועל בשיתוף פעולה עם משטרת-ישראל. במרכז הצטברו עשרות רבות של עדויות קשות של הורים לצעירים וצעירות השבויים בידי כת הסיינטולוגיה, וכן עדויות של אלו שהצליחו להיחלץ מהכת, חלקם לאחר שמשפחתם נהרסה והם התרוששו כלכלית.
 אנגליה
1. נאסרה כניסת סיינטולוגים ללימודים באנגליה.
2. בית-המשפט העליון בלונדון, שבראשו השופט לייטי, קבע כבר בשנת 1984 כי:
"הסיינטולוגיה היא בלתי מוסרית ודוחה חברתית ... היא מושחתת, מרושעת ומסוכנת. היא מושחתת משום שהיא מבוססת על שקרים והונאה, והיעד האמיתי שלה הוא כסף וכוח ... היא מרושעת משום שהיא עוסקת בעיסוקים מגוּנים הן כלפי חסידיה, שאינם הולכים בתלם, והן כלפי אלו שמותחים עליה ביקורת או מתנגדים לה. היא מסוכנת משום שמטרתה ללכוד אנשים ולהעביר אותם אינדוקטרינציה ושטיפת-מוח, כדי שיהפכו להיות מי שאינם שואלים שאלות ויהפכו כלים בידי הכת."
קנדה
1. משרד הבריאות הקנדי סגר לאחרונה מרכז של הסיינטולוגיה, שפעל לכאורה כמרכז לגמילת מכורים לסמים. זאת מאחר שמטופלים שאושפזו בו, ושילמו על כך עשרות-אלפי דולרים, הועברו לאשפוז בבתי-חולים כיוון שנפגעו קשה מאופן הטיפול במרכז.
משרד הבריאות הקנדי הכריז על המרכז של הסיינטולוגיה כמסוכן לציבור הנגמלים ואסר המשך קיומו.
3. בית-המשפט העליון של קנדה הרשיע בפלילים, בשנת 1997, את כנסיית-הסיינטולוגיה של טורונטו ואת אחד ממנהיגיה בעוון הפרת-אמונים, תוך פעילות סמויה במשרדי הממשלה הקנדית בשנים 1970 ו-1980. מרכז הסיינטולוגיה הפסיד בבית-המשפט בתביעת הדיבה הגדולה ביותר שהייתה אי-פעם בקנדה, ונאלץ לשלם סכום-עתק. בית-המשפט הזה קבע במהלך המשפט, כי:
"כל היבט של פרשה זו משקף רוע אמיתי מאוד ומתמשך של הסיינטולוגיה".

אוסטרליה
1. באוסטרליה נאסרו סיינטולוגים לתקופות ארוכות.
2. בדו"ח שכתב שופט בית-המשפט העליון, אנדרסון, שחקר את הסיינטולוגיה, נכתב בין השאר:
"הסכנות בתהליך של הטכניקה הקטלנית אינה זקוקה להדגשה יתרה ... התהליך יוצר איום חמור מאד לבריאות הנפשית של אלו שכבר בסיינטולוגיה ... הוא [התהליך] מעמיד בסכנה אנשים, שבתנאים רגילים נחשבים נורמלים לחלוטין, ומצאו דרכם לסיינטולוגיה מתוך סקרנות ... מהיותם חסרי מודעות לצפוי להם בכת, הם עלולים בקלות ... למצוא עצמם נכים נפשית."
"סיינטולוגיה היא מרושעת; הטכניקות שלה מרושעות, העיסוק בה מהווה איום חמור על הקהילה מבחינה רפואית, מוסרית וחברתית; חסידיה, למרבית הצער, מוּלכים שולל וסובלים לעיתים קרבות ממחלות נפש ... [סיינטולוגיה] היא הארגון הגדול ביותר של אנשים לא מוסמכים, שעוסקים בטכניקות מסוכנות, המוּסְוות כתרפיה מנטלית."

יוון
1. מרכז הסיינטולוגיה ביוון נסגר בהוראת בית-משפט, והוגש נגדו כתב אישום.
2. כבר בשנת 1997 קבע בית-המשפט, כי "המרכז היווני לפילוסופיה יישומית", שמו הפיקטיבי של מרכז הסיינטולוגיה ביוון, השיג את רשיונו בדרכי מִרמה, באמצעות הצהרה-כוזבת כי הסיינטולוגיה היא ארגון ללא מטרות רווח, המשרת את האינטרס הציבורי. אבל, בניגוד לדברים, גילו השלטונות כי:
"המדובר בארגון בעל מטרות רווח, אשר מסכן - נפשית ופיזית - את רווחתם ושלומם של החברים בו."
בית-המשפט היווני לערעורים אישר את פסק-הדין הזה ובנוסף הורה להחרים ולהפקיע את נכסי הסיינטולוגיה במדינה. בית-המשפט הזה קבע, כי:
"הסיינטולוגיה גורמת לשינוי-האישיות של חבריה והורסת את מערכות היחסים במשפחה."
כדי לעקוף את החלטת בית-המשפט, הקימה כנסיית הסיינטולוגיה ארגון חדש.
איטליה, צרפת, ספרד
כמעט 100 בכירים מדת הסיינטולוגיה במדינות אלה נידונו בשנים האחרונות למאסרים ממושכים, לאחר שבתי-משפט הרשיעו אותם בפשעים חמורים שבוצעו בשם הסיינטולוגיה, אותם הגדירו בתי המשפט כקשורים לשיטות פעולה של הסיינטולוגיה.

איטליה
29 סיינטולוגים נידונו למאסר, בשנת 1997, בגין אישומים אשר כללו ניצוּל אנשים.

צרפת
1. בית-משפט בצרפת הטיל בשנת 2009 קנס של 600 אלף דולר על בכיר בכנסיית הסיינטולוגיה במדינה, באשמת הוצאת כספים במרמה, וקבע כי הסיינטולוגיה היא הונאה. עוד הוא כתב, כי:
"כת הסיינטולוגיה מרמה את מאמיניה ופועלת במטרה להוציא כסף מאנשים תמימים למטרות רווח."
בפברואר 2012 נערך דיון בערעור שהגישה הסיינטולוגיה על ההרשעה. בית-המשפט שדן בערעור פסק גם הפעם, כי הסיינטולוגיה אשמה והשאיר את פסק-הדין על כנו.
2. ראש המרכז לסיינטולוגיה בליוֹן נשפט ונידון למאסר בעוון הריגה, כתוצאה מהשיטות שהפעיל על אחד הבחורים שנשבו בכת.
3. עוד בשנת 1978 הורשע מייסד הסיינטולוגיה, רון האברד, שלא-בפניו, ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר בגין טענותיו הכוזבות, שהוא יכול לרפא מחלות גופניות בשיטותיו. רון האברד לא חזר לצרפת כדי לרצות את עונש המאסר.
4. בסוף שנת 1996 נידונו שלושה סיינטולוגים לעונשי מאסר במרסיי, בעוון הטרדת עד מומחה לכתות, שנקרא להעיד במהלך המשפט בליון.

ספרד
בשנת 1988 הורשעו 70 סיינטולוגים, בכללם נשיא המרכז לסיינטולוגיה, הֶבֶּר גֶ'נְטְשׁ, ונכבלו באזיקים, באשמת הונאה, סחיטה, זיוף, העלמת-מס והפרת חוקי בריאות-הציבור. ג'נטש נדרש להפקיד סכום של מיליון דולר כתנאי לשחרורו-בערבות. הוא לא חזר לספרד למשפט. המעצרים שנערכו בעקבות הפשיטה על מרכזי הסיינטולוגיה היו בהוראת שופט, אשר הגדיר את הסיינטולוגיה כ: "שיטה לעשיית כסף מהיר במסווה של עשיית מעשי-חסד וטוב". בתי-המשפט הרשיעו רשמית את ג'נטש ועוד 17 מחברי הסיינטולוגיה בשנת 1995, בעוון התחמקות מהחקירה, שהחלה בשנת 1988. ההרשעה נגדם עודנה תלויה ועומדת.

שבדיה
אנשי כת הסיינטולוגיה הפסידו בתביעה של המדינה נגדם בבית-המשפט העליון.

נורבגיה
אנשי כנסיית הסיינטולוגיה גורשו מקמפוסים ברחבי המדינה.
רוסיה
1. שלטונות הבריאות הוציאו אל מחוץ לחוק את השימוש בשיטה "הזנחה לצרכי טיהוּר" (Purification Rundown), ושאר השיטות בהן משתמשת הסיינטולוגיה, והגדירו אותן כשיטות המהוות סכנה לבריאות הציבור.
2. אנשי שלטונות-המס פשטו בשנת 1999, כשאנשיהם חמושים בנשק-אוטומטי, בו-זמנית על כל מרכזי הסיינטולוגיה במוסקבה.
שווייץ
1. השלטונות אסרו שלושה סיינטולוגים, בשנת 1998, באשמת הונאה ונטילת-ריבית לאחר שחבר-לשעבר העיד כי נסחט בידי הכת ונאלץ לשלם 80,000 דולר עבור קורסים שנועדו, כביכול, לגרש מתוכו "שדים ורוחות-רעות" ש"השתלטו" עליו.
2. הוגבלה פעילות הסיינטולוגיה במדינה במקומות ציבוריים וברחובות.
3. דו"ח ועדת המדינה לענייני ביטחון, שהתפרסם בשנת 1998, בחן את הלחץ שמפעיל מרכז הסיינטולוגיה כדי לרכוש לעצמו הטבות והנאות, סקר את פעילות-המעקב שהוא מפעיל על חברים, ואת ניסיונותיו לחדור לעמדות בכירות ולתפוס תפקידים ממשלתיים.
דנמרק
כנסיית הסיינטולוגיה עלתה לכותרות בשנת 1996, אחרי שמטפלת התעללה ורצחה תאומים בני שנה וחצי, ילדיהם של חברי הכת. המטפלת, בעלת רקע של מחלות נפש, חדלה ליטול תרופות בהשפעתם כדי להתקבל לכת, האוסרת על חבריה קבלת טיפול פסיכיאטרי ונטילת תרופות.
בארה"ב, רוסיה, מדינות אירופה וסקנדינביה פועלות רשויות הממשלה, לצד ארגונים לזכויות-אדם וביקורת ציבורית-עזה, במטרה למגר את כת הסיינטולוגיה, שפועלת לתפיסת המתנגדים לה כנגד האנושות.
ברוב מדינות אלה הסיינטולוגיה איננה מוכרת כ"ארגון צדקה" או "דת" - למרות דרישתה להיות מוכרת ככזאת!
השיטה הנפוצה של הסיינטולוגיה ברחבי העולם להילחם בגופים, ממשלתיים וציבוריים, שלא מאפשרים להם חופש פעולה, היא במלחמות-התשה רבות בבתי-המשפט. הסיינטולוגיה עשירה מאוד, כך שאין לה כל בעיה לממן תביעות רבות, יקרות וארוכות-שנים.
בארה"ב, למשל, זכה מרכז הסיינטולוגיה במעמד של דת-פטורה-ממס בשנת 1993, אז הסכימו רשויות המס לסיים מאבק משפטי ארוך בנושא זכותו של המרכז למעמד כזה של פטוֹר.
ראש "משרד הסיינטולוגיה ליחסים בינלאומיים מיוחדים", מַייק רִינְדֶר, אמר על-כך כי:
"כנסיית הסיינטולוגיה היא תמיד הדבר המוצדק, ובאפשרותנו להמשיך ולפעול כפי שאנו רוצים. איננו אוהבים להיות בליטיגציה [התדיינות] ובמאבקים עם ממשלות."
זמן-מה אחרי שאמר את הדברים, פרש רינדר מהסיינטולוגיה, ובראיון עיתונאי אמר: "הונאה ואלימות הפכו להיות אחת הדרכים המקובלות לעשות דברים בכנסיית הסיינטולוגיה."

תגובה 1:

  1. אני חושבת שהגיע הזמן לחוקק חוק מסודר, שיגדיר מהי כת (עם כול כמה שיש לפעמים גבולות עדינים מאוד) וכתות יוצאו אל מחוץ לחוק. בעיני, עד כמה שאני מתחילה להבין, כול כת יש בה התעללות והשפלה של חבר הכת, וגרימת נזק רגשי וכלכלי, גם לחבר הכת, וגם לקרובי המשפחה. נראה לי שכיום הדרך היחידה שקיימת היא להגיש תביעה נזיקית, וגם זה - יהיה קושי להוכיח שסחיטת כספים,
    הצייתנות והכניעה, הן לא מבחירה, אלא מפחד של החבר בכת לפגיעה כזאת או אחרת בו או במשפחתו...אם קיימות דרכים נוספות למיגור התופעה, אני אשמח מאוד לעדכון...:-)

    השבמחק